Projekcie
emisií skleníkových plynov
Inštitucionálna
štruktúra a procesy spracovania
Projekcie
zo spaľovania a transformácie palív
Projekcie emisií skleníkových
plynov neenergetického pôvodu v
priemysle
Projekcia skleníkových plynov v
poľnohospodárstve
Projekcie záchytov CO2 v
lesníctve a pri využívaní krajiny
Projekcie emisií skleníkových
plynov v sektore odpadového hospodárstva
Stanovenie neurčitosti a návrh opatrení na zlepšenie
Hodnotenie prijatých politík a
opatrení v projekciách emisií
Neistoty a problémy projekcií
skleníkových plynov.
Návrhy opatrení na zlepšenie
metodiky projektovania
V súlade s Rámcovým dohovorom OSN
Článok 4, par. 2 b), Článok 12, par. 1 c), par. 2b) a Rozhodnutím
280/2004/ES, Článok 3, bod 2 sa projekcie emisií skleníkových plynov
spracovávajú pre potreby rozhodovacieho procesu, v rámci prípravy
národných správ [1.2] o zmene klímy a pre potreby monitorovania a
podávania hlásení členskými krajinami EÚ [3 ]. Tieto hlásenia musia obsahovať:
Informácie o národnej politike
a opatreniach, ktorá limituje a/alebo redukuje emisie GHG prezentované na sektorovej
úrovni pre každý plyn, ktoré musia obsahovať:
·
indikátory
pre monitorovanie a hodnotenie progresu v čase
·
kvantitatívne
odhadnutie efektu opatrenia pre roky 2005, 2010, 2015 a 2020 spolu
s ekonomickými dopadmi
Národné
projekcie emisií skleníkových plynov pre roky 2005, 2010 a 2015, ktoré musia obsahovať:
·
projekcie
s opatreniami a dodatočnými opatreniami
·
jasnú
identifikáciu politiky a opatrení
·
výsledky
analýzy citlivosti
·
opis
metodiky (manuál), modelu, vstupných a výstupných parametrov
V súlade s metodikov IPCC
[1,2] musia byť projekcie
spracované pre všetky skleníkové plyn a to v sektorovom členení v súlade s
kategóriami uplatňovanými pri ich inventarizáciu. Nasledovná tabuľka
udáva sektory a skleníkové plyny pre ktoré sa projekcie spracovávajú
Tab.
1 Skleníkové plyny a sledované sektory
v projekciách
Kategórie IPCC |
Popis |
CO2 |
CH4 |
N20 |
PFCs, HFCs, SF6 |
Agregované emisie |
1A |
Energetika,
spaľovanie a transformácia palív vrátane emisií z dopravy |
ANO |
ANO |
ANO |
nie |
ANO |
1.B |
Fugitívne
emisie, |
nie |
ANO |
nie |
nie |
ANO |
2A,B,
C, D, E. F |
Priemyslové
procesy (s výnimkou emisií zo spaľovania) |
ANO |
nie |
ANO |
ANO |
ANO |
3A |
Poľnohospodárstvo |
nie |
ANO |
ANO |
nie |
ANO |
3B |
Využívanie
krajiny |
ANO |
ANO |
ANO |
nie |
ANO |
4 |
Odpadové
hospodárstvo |
ANO |
ANO |
ANO |
nie |
ANO |
Projekcie boli doteraz spracované pre Národné správy o
klimatických zmenách. (National Communication On Climate Change -
NC) V rámci posledných projekcií pre 4 NC sa spracovávali tieto
projekcie do časového obdobia roku 2025. Ako prvý rok projekcií sa volí
poslednú rok, pre ktorý bola spracovaná inventarizácia emisií skleníkových
plynov.. V prípade 4. Národnej správy o klimatických zmenách -4
[4] NC to bol rok 2003
Výsledky boli reportované pre prvý
rok projekcií t.j. 2003 a prierezové roky 2005, 2010, 2015, 2020, 2025
a reportovaný bol aj základný rok
UNFCCC t.j. 1990.
Spracované projekcie musia byť konzistentné s
Národnou politikou v oblasti energetiky, priemyslu, poľnohospodárstva a
ochrany životného prostredia. Aplikované , prijaté a plánované opatrenia sa musia zahrnúť do scenárov s
prijatými a ďalšími opatreniami .
Aktivity v oblasti
klimatických zmien spadajú do rezortu
Ministerstvo životného prostredia..
Slovenský Hydrometeorologický ústav - SHMU ako podriadená organizácia
MŽP je koordinátorom odbornej činnosti v tejto oblasti, predstavovanej
spracovaním Národných správ o klimatických zmenách, kde projekcie skleníkových
plynov ako aj vplyv politiky a opatrení na ich zníženie predstavujú integrálnu
časť . Pri vypracovaní požadovaných správ spolupracuje SHMU s národnými
expertmi a to ako z radov zamestnancov
ústavu, tak aj externých pracovníkov z relevantných sektorov. Pri spracovaní 4
NC sa jednalo o nasledovných odborných expertov"
Tab.
2 Štruktúra a proces spracovania projekcií
Kategórie IPCC |
Popis |
Expert |
Organizácia |
|
Koordinácia
projektu |
Ing.
J. Szemesová |
SHMU Janka
Szemesova janka.szemesova@shmu.sk |
Spracovanie
agregovaných projekcií a celkovej správy |
Ing.
J. Balajka DrSc |
ECOSYS ecosus@orangemaol.sk |
|
1A1,
1A2,1A4, 1A5 |
Energetika,
spaľovanie v stacionárnych zdrojoch a transformácia palív |
||
1.B |
Fugitívne
emisie |
||
1A3 |
Spaľovania
palív v doprave |
Ing.
Brezianský |
VUD ivan.breziansky@vud.sk |
2A,B,
C, D, E. F |
Priemyslové
procesy -emisie CO2 a N2O |
Ing.
Danielik |
STU vladimir.danielik@stuba.sk |
|
Priemyslové
procesy a chladivá : emisie PFCs,
HFCs, SF6 |
Ing.
Tomlein |
Slovenský
zväz pre chladiarenskú a klimatizačnú techniku zvazchkt@isternet.sk |
3A |
Poľnohospodárstvo |
Doc.
Ing. Šiška |
PU
Nitra Bernard.siska@uniag.sk |
3B |
Využívanie
krajiny |
Ing.
J. Mindáš |
EFRA
mindas@fris.sk |
4 |
Odpadové
hospodárstvo |
(Ing.
J. Farkaš) |
SHMU |
Okrem účasti
národných expertov sa pri vypracovaní projekcií spolupracuje s štátnymi orgánmi
ako sú Ministerstvo hospodárstva, Ministerstvo Poľnohospodárstva, Energetická
agentúra, Štatistický úrad a pod. Vstupné údaje pre modelovanie projekcií ako
aj ich výsledky sú konzultované s významnými
podnikateľskými subjektmi, ktoré sa rozhodujúcim spôsobom
podieľajú na tvorbe emisií skleníkových plynov ( na príklad. Slovenské elektrárne a.s. . )
Vlastné projekcie slúžia nie len k zhodnoteniu
predpokladu vývoja emisií ale aj
posúdeniu vplyvu opatrení a politiky na zníženie emisií skleníkových
plynov. Za týmto účelom sa v súlade s metodikou IPCC pre prípravu scenárov
v rámci Národnej správy o klimatických
zmenách boli spracované nasledujúce
scenáre:
Referenčný scenár (scenár bez opatrení)
predstavuje: stav, ktorý neuvažuje
s politikou a opatreniami, ktoré boli
realizované, prijaté alebo plánované pred
prvým rokom pre projekcie t.j.. 2003. Jedná sa predovšetkým o
legislatívu.
Scenár s opatreniami : uskutočnená a prijatá
politika a opatrenia - najmä legislatíva po základnom roku pre projekcie t.j. .2003.
Scenár
s ďalšími opatreniami : zahrňuje plánovanú politiku a opatrenia ( vrátane
legislatívy).
Nie všetky scenáre sa dali aplikovať v rámci
jednotlivých sektorov. Na pŕ. tvorba emisií CO2 z rozkladu minerálnych
látok (vápenec, dolomit a pod.) nie je ovplyvniteľná žiadnym opatrením a
vychádza len z úrovne výroby. Rovnako ako v prípade inventarizácie aj v prípade
projekcií sa emisie zo všetkých scenárov a všetkých skleníkových plynov
sumarizujú prerátaním na agregované emisie vo forme kt CO2ekv. s uplatnením koeficientu GWP.
Prístup k spracovaní projekcií sa líšil podľa
jednotlivých kategórií a skleníkových plynov. Zatiaľ čo v rámci
kategórie ENERGETIKA sa aplikovali
medzinárodne uznané modeli, v ostatných kategóriách postupovali experti na
základe vlastného expertného prístupu alebo vlastných modelov.
Nasledovná tabuľka udáva prehľad
spracovaných projekcií podľa sektorov, spolu s uvedením sledovaných plynov
a spôsobu spracovania projekcií
Tab.3
Prehľad spracovaných projekcií a použité metodiky
Kategórie IPCC |
Popis |
aplikované scenáre |
Sledované
skleníkové plyny |
Riešenie |
||
bez opatrení |
s opatreniami |
s ďalšími
opatreniami |
||||
1A1,
1A2, 1A4,1A5 |
Energetika,
stacionárne zdroje |
áno |
áno |
áno |
CO2,
CH4, N20 |
modelovanie |
1A3 |
Doprava |
áno |
áno |
áno |
CO2,
CH4, N20 |
modelovanie |
1.B |
Fugitívne
emisie, |
nie |
nie |
nie |
CH4 |
expertný
prístup |
2A, 2C |
Minerálne.
látky |
áno |
nie |
nie |
CO2, |
expertný
prístup |
2B |
Výroba
HNO3 |
áno |
áno |
áno |
N20 |
expertný
prístup |
2F, 2C |
Výroba
hliníka |
áno |
áno |
áno |
|
expertný
prístup |
2C, 2F |
Chladiaca
technika |
áno |
nie |
nie |
PFCs,
HFCs, SF6 |
expertný
prístup |
3A |
Poľnohospodárstvo |
nie |
áno |
áno |
CH4,
N20 |
expertný
prístup |
3B |
Využívanie
krajiny |
áno |
áno |
áno |
CH4,
N20 |
expertný
prístup |
4 |
Odpadové
hospodárstvo |
áno |
áno |
áno |
CH4,
N20, CO2 |
expertný
prístup |
Pri modelovaní emisií skleníkových plynov vznikajúcich
pri spaľovaní a transformácii
palív sa vychádza z energetickej
bilancie a jej predpokladaného vývoja, pričom je potrebné dodržať
konzistenciu údajov so systémom národnej inventarizácie skleníkových plynov.
Ako
základ pre prognózu sa vychádzalo z nasledovných podkladov:
Použitý materiál |
Údaj |
Odkaz |
Inventarizácie
skleníkových plynov pre prvý rok projekcií |
Údaje
pre prvý rok projekcií |
5 |
Národný
emisný informačný systém |
Dáta
stacionárnych zdrojov |
6 |
Spotreby
jednotlivých palív [t, tis.m3] |
||
výhrevnosti
[GJ/t, GJ/tis.m3] |
||
Identifikácia
technológie alebo energetika (teplárne, elektrárne, výhrevne) |
||
Príkon
a výkon zdroja [MWt] |
||
Emisie
ZZL - SO2, NOx, TZL a CO [t/rok] |
||
Kategória
NFR a IPCC |
||
Kategória
OKEČ |
||
Makroekonomické
údaje EU |
Prognóza
dynamiky tvorby HDP SR a medziročného rastu pridanej hodnoty VA pre
jednotlivé sektory |
7 |
Štatistické
ročenky |
Základné.
štatistické údaje |
8 |
Podklady
pre spracovanie Národnej správy o zmene klímy z SE,a.s., |
výroba
elektrickej energie |
9 |
Podklady
pre spracovanie Národnej správy o zmene klímy zo Slovnaftu,a.s., |
Prognóza
spracovania ropy |
10 |
Štúdia
WB o energetickej efektívnosti |
Vývoj
spotreby tepla v BKS |
11 |
Web
MŽP |
Legislatíva
v oblasti životného prostredia, emisné limity a poplatky..[ |
14 |
Hnacou silou pre konečnú spotrebu
energie je ekonomický vývoj,
prejavujúci sa rastom HDP a pridanej hodnoty v priemyslových odvetviach ako aj
nárastom obyvateľstva, jeho požiadavkami na bývanie a užitočnú
spotrebu energie. V prípade disponibility údajov sa ako hnacia sila pre
určenie vývoja konečnej spotreby energie v určitých
priemyslových odvetviach uvažuje priamo predpoklad nárastu výroby alebo
spracovania rozhodujúcej komodity (ropa, výroba železa, preprava plynu a pod.).
Toto ovplyvňuje konečnú
spotrebu energie ako sú teplo, elektrina ale aj konečná spotreba palív v
technológia ich. Vlastné modelovanie hľadá optimum ekonomických nákladov
na zabezpečenie konečnej spotreby energie pri zohľadnení
externých obmedzení ako sú disponibilita palív, obmedzenie tvorby emisií ZZL a
pod. Model takto poskytuje celkovú energetickú bilanciu od primárnych
energetických zdrojov po jej konečnu spotrebu. Na základe spotreby
jednotlivých druhov palív model vyrátava tvorbu emisií GHG.
Nasledovná
schéma ukazuje postup a faktory ovplyvňujúce
prognózu emisií súvisiacich so spaľovaním palív a ich
technologickým využitím.
Nasledovná
tabuľka udáva hnacie sily, druh konečnej spotreby energie ako aj
aplikovaný model pri projekciách energetických bilancií a tvorby GHG.
Tab4
Prístup k modelovaniu emisií skleníkových plynov a použité modeli
Sektor |
Popis |
Hnacia sila |
Konečná spotreba |
Model |
1 A 1 a
|
Systémové
elektrárne |
HDP
- trh s elektrinou |
elektrická
energia |
WASP,
MESSAGE a údaje z SE a.s. |
2.
Verejné teplárne, výhrevne |
Vykurovaná
plocha-byty |
Teplo
pre domácnosti, služby a obchod |
MESSAGE,
ENPRP- BALANCE |
|
1 A 1 b |
Rafinérie |
Objem
spracovania ropy |
Vlastná
spotreba palív v rafinérii |
|
1 A 1 c |
Výroba
koksu |
Výroba koksu v záväznosti na výrobu ocele |
Vlastná
spotreba palív |
|
1 A 2 a -1.A,2.f |
Priemyslová
výroba- závodné teplárne a výhrevne |
VA
priemyslových odvetví |
spotreba
tepla, elektriny |
|
Priama spotreba palív v technológiách |
VA
priemyslových odvetví |
spotreba
palív v technológiách |
||
1 A 3 a |
Letecká
doprava |
Dopravné
výkony |
Spotreba
palív - benzín,
let. petroleje, motorová nafta a LPG |
Exp.posúdenie |
1 A 3 b |
Cestná doprava |
Ročné
priebehy vozidiel |
Coppert |
|
1 A 3 c |
Železnice |
Dopravné
výkony |
Exp.posúdenie |
|
1 A 3 d |
Vodná
doprava |
Dopravné
výkony |
Exp.posúdenie |
|
1 A 4 a |
Obchod/služby |
VA
sektoru |
Teplo
a priama spotreba palív pre služby a
obchod |
MESSAGE,
ENPEP BALANCE + Exp.posúdenie |
1 A 4 b |
Obyvateľstvo |
Vykurovaná
plocha-byty |
Teplo
pre domácnosti |
|
1 A 4 c |
Poľnohospodárstvo/
lesníctvo |
VA
sektoru |
Teplo
vykurovanie a paliva |
|
1 A 5 a |
Ostatné
stacionárne. spaľovanie |
VA
sektoru |
Teplo
- vykurovanie a paliva v priamom využití - spaľovanie odpadov |
Pre
modelovanie boli použité nasledovné metodiky:
Model WASP IV
bol použitý pre simuláciu výroby elektrickej energie v systémových elektrárňach. Model simuluje nasadzovanie zdrojov elektrickej energie
z hľadiska nárastu jej spotreby a hľadá minimum ekonomických nákladov
pri zadaných obmedzujúcich podmienkach (emisie, paliva, a pod.) Bol použitý pri
spracovávaní projekcií pre 2 a 3 NC.
Model ENPEP - BALANCE je stimulačný model,
ktorý bol použitý spolu s modelom WASP
pre spracovanie projekcií v 2 a 3 NC. Zatiaľ čo WASP riešil len
oblasť výroby elektrickej energie, model ENPEP slúžil pre prognózu celkovej
energetickej bilancie s tým, že pre oblasť výroby elektrickej energie sa
použili výsledky modelu WASP. Model simuluje rozhodovací proces z hľadiska prenikania
jednotlivých technológii do trhu výroby a spotreby energií pri zohľadnení
tarifných obmedzení cien energií ako aj možnosti uplatnenia dotácií. ďalej
umožňuje limitáciu spotreby rôznych druhov energií, vplyv emisných
poplatkov a pod. Program pracuje systémom tak zv. krátkozrakého rozhodovania e, j, z roka na rok a nie optimalizáciou nákladov na celé
sledované obdobie.
Model MESSAGE
predstavuje optimalizačný model, ktorý umožňuje riešenie
projekcií ako pre výrobu elektrickej energie, tak aj celkových energetických
bilancií. Bol použitý pre spracovanie projekcií pre 4NC a okrem modelovania
scenárov bol použitý aj na citlivostnú analýzu vplyvu opatrení ako na príklad uplatnenia
emisných kvót, požiadavkou na dodržaní sprísnených emisných limitov , vplyvu
cien palív a obchodovateľných cien emisných povolení na tvorbu CO2 a pod. Na rozdiel od programu BALANCE hľadá optimálne
riešenie pre celé sledované obdobie od prvého roku projekcií až po posledný rok
t.j. minimum vynaložených palivových,
premenlivých, fixných a investičných nákladov spolu s nákladmi na
poplatky za emisie pri definovaných
environmentálnych, kapacitných a iných obmedzeniach. Z hľadiska nových požiadavkou v oblasti emisií skleníkových
plynov je u neho možnosť simulácie obchodovania s emisnými povoleniami a
to ako na podnikovej, sektorovej ako aj
národnej úrovni.
Model COPPERT Predstavuje model ktorý je používaný pre výpočet emisií v
cestnej doprave. Program poskytuje pre jednotlivé prierezové roky a prvý rok
projekcií tieto údaje:
§
Počet
vozidiel [ ks ]
§
Spotreba
paliva [ l ]
§
Spotreba
paliva [ tony]
§
Spotreba
paliva [ TJ ]
§
Priemerná
spotreba [ km/1 auto
§
Priemerný
roč. priebeh [ km/1 auto ]
§
Celkový
roč. priebeh [ km ]
Na základe hodnôt spotreby palív v doprave ako bol
benzín, motorová nafta a LPG boli vyrátané emisie CO2, zatiaľ či
emisie CH4 a N2O model COPPERT priamo poskytoval.
Fugitívne
emisie sú závislé od aktivity,
predstavujúcej zároveň aj hnaciu silu pre nárast. Ako vstupné údaje pre
perspektívu nárastu aktivity slúžili ako údaje z Energetickej politiky tak aj
podnikový plán rafinérie
Tab.
5 Zdroje údajov pre Fugitívne emisie
Kategória |
Sektor |
Aktivita/hnacia sila |
Zdroj údajov |
1.B.1.a |
Baníctvo |
Ťažba
uhlia |
Energetická politika [26] |
1.B.2.a |
Doprava
a spracovanie ropy |
|
|
Doprava
ropy |
Objem
prepravovanej ropy |
Energetická politika [26] |
|
Doprava
a spracovanie ropy |
Množstvo
spracovanej ropy v rafinérii |
Podnikový
plaň rafinérií [10] |
|
1.B.2.b |
Zemný
plyn doprava a ťažba |
|
|
Zemný
plyn doprava |
Objem
prepravovaného ZP ropy |
Energetická politika [26] |
|
Zemný
plyn ťažba |
Objem
ťažby ZP |
Energetická politika [26] |
|
1.B.2.c |
Ventilácia |
Množstvo
spracovanej ropy v rafinérii |
Podnikový
plaň rafinérií [10] |
Spaľovanie
na fakle |
Patrí sem tvorba emisií pri spracovaní anorganických
materiálov rozkladom uhličitanov, tvorba CO2 pri výrobe kovov, tvorba N2O
pri výrobe kyseliny dusičnej ako aj tvorba perfluorokarbonovaných
uhľovodíkov CF4 a C2F6. pri výrove
hliníka ako aj projekcie HFCs, PFCs a SF6. v ostatných aplikáciách, t.j.
predovšetkým v chladiarenskej technike.
Aktivita priemyslu výroby stavebných
hmôt a spracovania minerálnych surovín, ako sú výroba cementu,
vápna a magnezitu a pod. bola
determinovaná nárastom pridanej hodnoty príslušného odvetvia. Takáto aktivita
priamo určuje tvorbu CO2 neenergetického pôvodu. V tomto prípade tvorba
CO2 je daná stechiometriou procesu
výroby a preto sa tu aplikuje len jeden scenár. Opatrenia na zníženie CO2
súvisiace s úsporou palív, alebo uplatnením obnoviteľných zdrojov boli už
zahrnuté do scenára s opatreniami v rámci sektoru 1A2f
Zdrojom emisií N2O je
výroba kyseliny dusičnej Projekcie emisií N2O
boli vypočítané na základe inventarizácie emisií pre predpokladané
aktivity výroby kyseliny dusičnej s úvahou aplikácie opatrení na ich
zníženie v relevantných
scenároch.
Medzi bilancované zdroje tzv. nových plynov patrí aj výroba
hliníka, kde vznikajú emisie perfluorokarbonovaných uhľovodíkov CF4
a C2F6. Tieto plyny vznikajú v priebehu výroby pri
technologickej poruche nazývanej anódový efekt. Charakteristika a výskyt tejto
poruchy plne súvisí s kvalitou ovládania výroby. Projekcie emisií PFC boli
vypočítané na základe inventarizácie emisií pre predpokladané objemy výroby-.
Zatiaľ čo pre emisie CO2, vznikajúce rozkladom
minerálnych surovín bol uvažovaný len jeden scenár, pre emisie N2O za výroby HNO3 a PFC z výroby hliníka sa
aplikovali všetky tri scenáre t.j. bez
opatrení, s opatreniami a s ďalšími opatreniami. Ako opatrenia sa uvažujú
zmeny v technológií výrob, prinášajúce pokles týchto emisií.
Projekcie HFCs, PFCs a SF6 v
chladiarenskej technike a ostatných aplikáciách sú komplikované vzhľadom na
pomerne veľký počet skúmaných látok HFCs, PFCs a SF6. Celkom 12
látok, ktoré sú väčšinou zložkami rôznych zmesí používaných
v rôznych, celkom cca 15 aplikáciách. Každá aplikácia sa vyznačuje
vlastným trendom vývoja nielen spotreby, ale tiež poklesu emisného faktora. .
Pre tieto emisie boli aplikované len scenáre bez opatrení a s
opatreniami.
Táto projekcia
vychádza zo schválených koncepcií rozvoja lesného hospodárstva a
poľnohospodárstva, vypracovaných v rokoch 1999 – 2004.[15] Sú výsledkom
spolupôsobenia vnútorných a vonkajších faktorov na poľnohospodárstvo SR. V
konečnom dôsledku ovplyvňujú vývoj stavov hospodárskych zvierat,
hospodárenie z odpadmi zo živočíšnej výroby ako aj osevné plochy
poľných plodín a metódy hospodárenia na poľnohospodársky využívanej
pôde.
Projekcie emisií CH4 v sektore poľnohospodárstva z aktivity živočíšnej výroby
ovplyvňujú dva zdroje emisií metánu a to enterická fermentácia a
množstvo živočíšnych . odpadov. Reálne možnosti pre znižovanie emisií
metánu predstavujú :
·
Redukcia
počtu hospodárskych zvierat, resp. zmena zastúpenia počtu
hospodárskych zvierat v jednotlivých kategóriách (hovädzí dobytok, ošípané,
hydina, kone, ovce, kozy);
·
Spracovanie
odpadov zo živočíšnej výroby na bioplyn.
Pre modelovanie boli
navrhnuté nasledujúce scenáre:
Scenár bez opatrení vychádza z vývoja
poľnohospodárstva definovaného „Strednodobou koncepciou politiky
pôdohospodárstva“ [15] a v súlade a limitmi produkcie
poľnohospodárskej produkcie danej limitmi EÚ pre Slovenskú republiku.
Scenár neuvažuje s použitím adaptačných opatrení,
ktoré by zmiernili veľkosť
emisií CH4. Úroveň emisií je determinovaná len stavmi
hospodárskych zvierat
Scenár s opatreniami: vychádza z vývoja poľnohospodárstva definovaného
„Strednodobou koncepciou politiky pôdohospodárstva“ a v súlade
a limitmi produkcie poľnohospodárskej produkcie danej limitmi EÚ pre
Slovenskú republiku. Scenár však predpokladá s použitím adaptačných opatrení –
spracovaním určitej časti odpadov na bioplyn.
Scenár s ďalšími opatreniami: neuvažuje sa
s ďalšími adaptačnými opatreniami
Projekcie
emisií N2O z
poľnohospodárstva vychádza z vývoja stavov hospodárskych
zvierat a bilancie dusíka v rámci poľnohospodárskej
výroby.
Scenár bez
opatrení
(scenár bez opatrení) Vychádza
z predpokladov tvorby rovnakého
scenára pre CH4, a je založený na vývoji stavov hospodárskych
zvierat a vstupov dusíka. Scenár neuvažuje s použitím adaptačných opatrení,
ktoré by zmiernili veľkosť
emisií N2O.
Scenár
s opatreniami predpokladá intenzifikáciu výroby v oblasti
výživy zvierat, využívanie
účinných kŕmnych zmesí. Na základe uvedeného sa teda predpokladá
uplatnenie adaptačných opatrení k redukcii emisií N2O
Scenár s
ďalšími opatreniami vychádza z predpokladu ďalšej intenzifikácie rastlinnej a
živočíšnej výroby, kedy adaptačné opatrenie je možné nájsť aj v
zapracovaní
minerálnych hnojív a odpadov zo živočíšnej výroby do pôdy. Redukcia
emisií N2O v tomto kroku úzko súvisí z technickým
zabezpečením výrobných podnikov v sektore poľnohospodárstva.
Výraznejší efekt v celoplošnom vyjadrení možno očakávať až po
roku 2010 a to hlavne v oblasti zapracovávania tekutých dusíkatých
hnojív. Keďže efekt zapracovania
závisí aj od poveternostných podmienok, možno očakávať len
čiastkový efekt redukcií N2O.
Projekcie záchytov CO2 v lesníctve a pri využívaní
krajiny sú modelované na základe nasledovných podkladov prijatej koncepcie lesníckej politiky Slovenskej republiky do
r.2005 [16] a Strednodobej
koncepcia politiky pôdohospodárstva na roky 2004 až 2006.[15] Pri
modelovaní boli uvažované opatrenia,
ktoré sú predovšetkým zamerané na tieto oblasti:
§
zalesňovanie
nelesných pôd;
§
ochrana
pred lesnými požiarmi
Referenčná úroveň projekcie záchytov CO2
zodpovedá schváleným koncepciám rozvoja lesného hospodárstva a
poľnohospodárstva v rokoch 2000-2005. Na základe výsledkov bilancie boli
potom zostavené výsledné scenáre pre projekcie záchytov CO2 v lesníctve a pri
využívaní krajiny. Projekcie sa rozčlenili do troch scenárov::
Scenár bez opatrení - zohľadňuje reálny stav v
obhospodarovaní lesov a využívania krajiny podľa platnej legislatívy a
predpokladaného vývoja lesov v zmysle platných lesných hospodárskych plánov bez
implementácie špecifických opatrení.
Scenár s opatreniami - zodpovedá opatrení
realizovaných do r.2005. Vzhľadom na skutočnosť, že v rokoch
2000-2005 sa nerealizovali osobitné mitigačné opatrenia v lesnom
hospodárstve a využívaní krajiny, je tento scenár totožný so scenárom bez
opatrení.
Scenár s ďalšími opatreniami - reprezentuje
účinok uvažovaných opatrení po r. 2005. Ide predovšetkým o výsledok
predpokladaných mitigačných opatrení spojených s realizáciou programov
zalesňovania nelesných plôch v rámci Nariadenia o podpore rozvoja vidieka z Európskeho poľnohospodárskeho fondu rozvoja vidieka (EAFRD)
[17] na obdobie 2007-2013 a nariadenia EK „Forest Focus“ [18](časť venovaná lesným požiarom).
V
rámci odpadového hospodárstva boli sledované
nasledovné skleníkové plyny a aplikované scenáre
Projekcia
emisií CO2 zo spaľovania odpadu
Aktivita spaľovania odpadu v
spaľovniach bola modelovaná v
rámci sektora 1A5a, a bola určovaná makroekonomickými indikátormi príslušného sektoru. Preto aj tvorba CO2 zo
spaľovania odpadu sa riadila rovnakou závislosťou. Pre túto aktivitu
bol uvažovaný len jeden scenár, ktorý je uvedený v rámci agregovaných scenárov
tohto sektora
Projekcie
emisií CH4 z manipulácie s odpadom a
odpadovými vodami
Pri projekcii scenárov emisií metánu z odpadového
hospodárstva do roku 2025 sa vychádza zo súčasného stavu produkcie a
zloženia odpadov, jeho perspektívneho vývoja v budúcnosti, z legislatívy
upravujúcej nakladanie s odpadmi a tiež z legislatívnych zámerov, v ktorých sú transponované smernice
EÚ. Projekcie scenárov emisií metánu do ovzdušia z čistenia komunálnych
odpadových vôd sú založené na časových horizontoch predpokladanej
implementácie Smernice EU
91/271[19], s čím
súvisí zvyšovanie podielu čistených odpadových vôd a následne emisií
metánu.
Postup
implementácie jednotlivých opatrení boli zaradené do nasledujúcich scenárov
:
Referenčný
scenár (scenár bez opatrení) predstavuje
:súčasný stav a je extrapoláciou v súlade s opatreniami, vyplývajúcimi z
legislatívy prijatej pred rokom 2003
Scenár s
opatreniami : opatrenia, vyplývajúce z prijatej legislatívy po roku 2003. Jedná sa
o predovšetkým o tieto opatrenia:
Ř
Podpora
separovaného zberu a následného kompostovania
Ř
Zachytávanie
a využívanie, prípadne spaľovanie skládkových plynov
Scenár s
ďalšími opatreniami : zahrňuje plánovanú politiku a opatrenia ( vrátane legislatívy),
určených pre oblasť nakladania s komunálnymi odpadmi pre ďalšie
obdobie predpokladajúce zintnenzivnenie opatrení na materiálové zhodnocovanie
komunálnych odpadov, energetické zhodnocovanie komunálnych odpadov a skládkovanie komunálnych odpadov . Jedná
sa tu o zníženie podielu skládkovania biologicky rozložiteľných
komunálnych odpadov a pod.
Modelovanie projekcií okrem stanovenia predpokladu
budúceho vývoja umožňuje hodnotenie politiky ako aj prijatých a
plánovaných opatrení. Toto je priamo
implementované v scenároch s opatreniami a s ďalšími
opatreniami. Rozdiel medzu scenármi s opatreniami a bez opatrení potom
ilustruje agregovaný účinok
prijatých opatrení. Obdobne z rozdielu medzi scenárom s ďalšími
opatreniami a scenárom s opatreniami hodnotíme agregovaný účinok plánovaných
opatrení. Kvantifikácia tohto účinku môže byť vyjadrená za
určité obdobie ( na príklad pre tak zv. Kjoto obdobie 2008- 2012 ), alebo
pre prierezové roky na príklad. 2005, 2010, 2015, 2020 atd.Viac zložitejšou sa
stáva situácia pokiaľ sa snažíme
zhodnotiť účinok jednotlivých opatrení, nakoľko tieto sa
vzájomne ovplyvňujú. Na príklad. pri sledovaní účinku uplatnenia
biomasy na zníženie tvorby CO2 v oblasti centralizovanej dodávky tepla je tento účinok vyšší, pokiaľ nie
je zároveň aplikované iné opatrenie
na strane spotreby na príklad. zatepľovanie bytov. Toto spôsobuje
zníženie konečnej spotreby tepla a preto aj rozdiel tvorby CO2 medzi
stavom kedy sa používa biomasa a kedy toto opatrení nebolo zavedené je menší.
Jeden z možných postupov ako zhodnotiť čo najobjektívnejšie
jednotlivá opatrenia je ten, že sa z scenára postupne odstraňujú
jednotlivé oparenia a zistí sa rozdiel v tvorbe emisií a súčasnej hodnoty
vynaložených nákladov.- NPV . Z rozdielu tvorby CO2 a NPV sa vyrátajú tak zv.
inkrementálne náklady DCO2/DNPV [SK{tCO2] Zoradia sa jednotlivé
opatrenia podľa ich inkrementálnych nákladov a potom sa znovu
odstraňuje zo scenára s opatreniami postupne za sebou jednotlivé opatrenia
od opatrení s najväčšími nákladmi po opatrenia s najnižšími nákladmi. Takto získame aj nákladovú krivku kde na ose
x je objem zníženia emisií a na ose y náklady zníženia tvorby CO2.
Neistoty
a problémy projekcií skleníkových
plynov ide strnúť nasledovne
§
Neistoty rastu vstupných
indikátorov jedná sa o predpoklady nielen
celkového rastu HDP ale ako sa tento rast prejaví v jednotlivých sektoroch
národného hospodárstva a priemyslových odvetví. Tieto parametre predstavujú hnaciu silu
pre konečnú spotrebu energie. Keď rast HDP bude spojený na príklad.
predovšetkým s metalurgiou, bule rast tvorby CO2 vyšší. Toto odvetvie sa vyznačuje nie len veľkou
energetickou intenzitou ( t.j. podielom spotreby energie na jednotku VA TJ/milSK ) ale aj uhlíkovou intenzitou t.j.
podielom emisií na jednotku VA ktCO2/mil.
SK. Naopak pri rozvoji služieb, cestovného ruchu nebude nárast tvorby CO2 tak
vysokú aj pri rovnakom celkovom raste HDP ako v prípade predchádzajúcom kde sa
jedná o energeticky náročné odvetvie so spotrebou tuhých palív
§
Vzťah medzi
konečnou spotrebou energie a makroekonomickými indikátormi, Vzťah medzi konečnou spotrebou energie pre určitý
sektor a nárastom jeho pridanej hodnoty VA nie je prísne lineárny a
uplatňuje sa tu určitá elasticita vzájomného pôsobenia. K
určeniu tohto stavu je potrebné mať k dispozícii celou sériu dát pre
dlhšie obdobie ustáleného ekonomického vývoja, To nie je prípade krajín s
transformujúcou sa ekonomikou. Preto v našom prípade sme používali tak zv.
expertný prístup, kde sa uvažuje že rast konečnej spotreby energie je
oproti rastu pridanej hodnoty zmäkčovaný vplyvom autonómneho znižovania energetickej náročnosti
sektoru. Voľba vhodných koeficientov a ich uplatnenie pre rôzne sektory a
skupiny typov zdrojov (energetické, technológie) bola predmetom citlivostnej
analýzy. Spolu s neistotou rastu vstupných indikátorov predstavuje vzťah
medzi konečnou spotrebou energie a VA sledovaného sektoru najväčšie
neistoty projekcií GHG
§
Veľkosť a štruktúra
trhu s energiami Modelovanie energetických
bilancií a tým aj emisií skleníkových plynov predpokladá narábanie sa štatističky významným počtom
účastníkov energetického trhu. Pokiaľ však v malom súbore prevažuje z
hľadiska spotreby energie a tvorby CO2 jeden alebo niekoľko veľkých
hráčov, ich rozhodovacia politika môže zásadným spôsobom zvrátiť
celkovú bilanciu. Pritom ich rozhodovací proces nemusí byť v súlade s podmienkami prijatými v modelovaní celej
národnej bilancie, tak ako sa uplatňujú v objektívnej funkcii použitého
modelu. V SR predstavujú týchto
veľkých hráčov US STEEL, SE a Slovnaft Bratislava. Rozhodnutie
o investíciách ďalších jadrových zdrojov je často viac politické ako
to, ktoré by sledovalo zásady minima nákladov a environmentálnych opatrení.
Podobne obchodná politika US STEEL a Slov naftu nemusí byť v záujmu s
národnými cieľmi, ktoré sa aplikujú pri modelovaní na národnej úrovni.
§
Otvorenie energetického trhu Ako už bolo spomenuté, pre elektrickú energiu je dnes už trh
otvorený čo komplikuje spôsob modelovania tohto sektoru, ktorý vychádza z
predpokladu energetického ostrova.
Otvorený trh uvoľňuje väzbu medzi konečnou spotrebou elektrickej
energie a úrovňou jej výroby v systémových elektrárňach. Preto aj
aplikácia opatrení ako sú malé vodné elektrárne, veterné elektrárne a
kombinovaná výroba elektriny a tepla prevádzkované nezávislými výrobcami nemusí vôbec ovplyvniť výrobu v
systémových elektrárňach ale len zmeniť salda dovozu/vývozu elektrickej energie. Obdobne
spotreba motorových palív neovplyvní priamo ich výrobu v domácej rafinérii.
§
Kvalita vstupných údajov. Disponibilita dát z
databáze NEIS umožňuje veľmi
detailnú energetický a emisnú bilanciu nie len v rámci agregácie sektorov a
priemyslových odvetví ale aj podľa typu technológií. Podobne ako v prípade
inventarizácie je tu však problém konzistencie dát z národnej energetickej štatistiky
a dát z NEIS-u. EU schéma pre obchodovanie s emisiami CO2 prináša vyššie požiadavky
na úroveň dát pre monitorovanie
CO2 u rozhodujúcich zdrojov, tak ako sú definované vo vyhláške To umožňuje pre spracovala projekcií
ďalšie spresnenie vstupných údajov.
§
Reportovanie údajov. V databáze NEIS nie je úplná
konzistencia zaradenia zdrojov
podľa kategórii IPCC a podľa kategórií OKEČ. Kategórie OKEČ
sa priamo vzťahujú k zaradeniu do ekonomických sektorov a odvetví
priemyslu, pre ktoré sú definované nárasty pridanej hodnoty ako hnacej sily pre
konečnú spotrebu energie. Preto členenie energetickej bilancie musí
sledovať členenie podľa týchto kategórii. Na druhej strane požiadavka
na reportovaní podľa kategórií IPCC požaduje ďalšie členenie energetickej
bilancie. To celé komplikuje modelovanie a zabraňuje účelnej
agregácii dát.
Vychádzajúc
z doterajších skúseností a problémov pri modelovaní emisií je pre
budúcnosť potrebné
§
Prehodnotiť
kategorizáciu zdrojov podľa IPCC, aby sa čo najviac zhodovala s
kategóriami ekonomických čností
podľa OKEČ
§
Pri
modelovaní zdrojov zaradených do NAP spracovávať tieto samostatne s uplatnením
aj vstupných dát získaných zo správ a overovaní emisií týchto zdrojov. Takto je
možne presnej i modelovať nie len emisie zo spaľovania ale aj z technológie
spracovania minerálnych látok.
§
Pri
modelovaní emisií v podnikoch s rozhodujúcim vplyvom na tvorbu emisií ako sú
USSTEEL, SE a Slovnaft konzultovať vstupné údaje s a výsledky s prevádzkovateľmi
§
Inovovať
vstupné údaje o makroekonomických indikátoroch a porovnať dáta z EU s MH a
Prognostickým ústavom SAV
§ Podobne ako v sektore energetika aplikovať medzinárodne uznané modeli aj v sektoroch poľnohospodárstvo , lesníctvo a odpadové hospodárstvo
[1] Guidelines
for the Preparation of National Communications, FCCC/CP/1999/7
[2] Revised IPCC
Guidelines for National GHG Inventories ,Volume 2
[3] http://air-climate.eionet.europa.eu/docs/meetings/061212_ghg_emiss_proj_ws/meeting061212.html
[4] Štvrtá národná správa o zmene klímy a správa o dosiahnutí pokrtoku pri plnení Kjotského
protokolu , Ministerstvo životného
prostredia Slovenskej republiky, Slovenský Hydrometeorologický ústav , November
2005
[5] Pravidelná inventarizácia skleníkových plynov
[6] Národný
emisný inventarizačný systém - NEIS, SHMÚ Bratislava
[7] Main
assumptions on macro-economic growth rate data for EU-25 wide projection for
GHG emissions ETC ACC (European Topis
Centre Air and Climate Changeand AEA
Technology -UK) Report for EU, DG Environment
[8] Štatistické
ročenky Slovenskej republiky 1996 - 2005,
Štatistický úrad SR
[9] Podklady pre
spracovanie Národnej správy SR o zmene klímy, SE,a.s., Úsek stratégie
investícií a techniky
[10] Podklady pre
spracovanie Národnej správy SR o zmene klímy, Slovnaft,a.s., Odbor stratégie a
podnikateľských aktivít,
[11] National
Energy Efficiency Study in Slovakia, Energy Efficiency Action Plaň, June
2002, The World Bank, Washington DC, USA and Ministry of Economy of SR.
[12] Main
assumptions on macro-economic growth rate data for EU-25 wide projection for
GHG emissions ETC ACC (European Topis
Centre Air and Climate Changeand AEA
Technology -UK) Report for EU, DG Environment .
[13] Eurostat
[14] Web stránka
MŽP http://www.enviro.gov.sk/servlets/page/166
[15]
Strednodobá koncepcia politiky pôdohospodárstva na roky 2004 až 2006
[16] Koncepcia
lesníckej politiky Slovenskej republiky do r.2005
[17] Nariadenia o
podpore rozvoja vidieka z Európskeho poľnohospodárskeho fondu rozvoja
vidieka (EAFRD) na obdobie 2007-2013 a
[18] EK „Forest
Focus“
[19] Smernice EU
91/271
[20] OKEČ
a Kategorizácia veľkých a stredných zdrojov Nariadenie vlády SR 92/96
[21] WASP
http://www.adica.com/model_detail.asp?m=10
[22] Energy and
Power Evaluation (ENPEP) - Documentation and User manual, Argonne National
Laboratory, 1996
[23 http://www.dis.anl.gov/ceeesa/programs/enpepwin.html#balance
[24] http://www.iiasa.ac.at/Research/ECS/docs/models.html#MESSAGE
[25] Message usermanual International Atomic Energy
Agency, September 2002
[26] Energy Policy of the
Slovak Republic, the Ministry of Economy of the SR, 2000.